06.08.2020

За цим майбутнє. До чого готує наших дітей STEAM-освіта

STEAM-навчання допомагає сформувати зважений і раціональний підхід до всіх життєвих викликів

Придивіться уважніше до учнів перших і других класів будь-якої початкової школи. Нічого не помічаєте? Найімовірніше ні. На вигляд це звичайні діти. Але є один важливий момент: останні кілька років школи навчаються вчити цих дітей, базуючись на новому підході.

В його основі — не механічне заучування сухої теорії в звичній системі координат «дзвінок для вчителя». Замість цього акцент зміщується на практику: рішення конкретних задач і вивчення природних явищ в спеціалізованих лабораторіях, за допомогою технологічного обладнання та за підтримки педагога, який більше не є центральною фігурою на уроці і виступає в ролі ментора для учнів.

Такий підхід відомий під назвою STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics), і сьогодні його активно обговорюють багато з тих, кому не байдужа ситуація зі шкільною освітою.

Такий підхід готує дітей до тих професій, яких ще немає

Фінансування STEAM-навчання стає дедалі більше. В кінці минулого року український Кабмін виділив понад 800 млн гривень на створення STEM-лабораторій у вітчизняних школах. А топові світові компанії, такі як Amazon і Google, направляють мільйони доларів на матеріально-технологічний і методологічний розвиток цього напряму.

І бізнес, і уряди не випадково зацікавлені в розвитку STEAM-навчання. Такий підхід не просто дозволяє якісно освоювати природничі дисципліни та набувати навички і знання в сфері технологій. Він дає набагато більше: готує дітей до тих професій, яких ще немає, до викликів і вимог майбутнього.

Давайте розглянемо п’ять найцікавіших навичок, які допомагає отримати STEAM-освіту.

Проектна робота

Так чи інакше, все життя складається з рішень конкретних завдань в межах в різних проектів. І коли учень проектує, наприклад, вертоліт або пропелерний автомобіль, освоюючи, а потім спостерігаючи в дії базові закони аеродинаміки, він не тільки набуває інженерні навички. Такий підхід вчить вирішувати конкретні завдання з помітним результатом, з огляду на встановлений ресурс. Іншими словами: у вас є пропелер, дерев’яні палички, скотч, гумки, пластик і дужки — зробіть з цього функціонуючий механізм. Час пішов.

Командний дух

Продовжуючи тему проектної роботи і вирішення конкретних завдань, варто відзначити таку важливу річ як KPI — ключові показники ефективності. В епоху мультизадачности всі роботодавці ставлять перед співробітниками високі планки, досягти яких поодинці просто неможливо. Одна з переваг STEAM-освіти в тому, що вона допомагає усвідомити важливість і цінність роботи в команді — учасники якої мають набір необхідних компетенцій, що дозволяє їм ефективно досягати цілей.

Наприклад, групі учнів потрібно відтворити процес транспірації — руху води через рослину і її випаровування через листя. У такій ситуації діє команда: одні збирають конструкцію з штатива, колб, рослини, необхідних приладів, планшетів і датчиків, інші — проводять заміри виділень вологи і стежать за процесом, треті — аналізують і роблять висновки. З таким підходом учні не тільки відпрацюють модель виконання майбутніх робочих завдань, а й освоять важливі і затребувані soft skills: взаємоповагу і підтримку, розуміння спільної мети, самоорганізацію і делегування.

Управлінські навички

Перераховані вище якості та навички, так звані soft skills, допомагають не тільки працювати в команді, а й ставати лідерами, а згодом — хорошими менеджерами і управлінцями. Самоорганізовуючись, підлітки вчаться розподіляти ролі за своїми вміннями, а деякі пробують себе як керівників, підтримуючи і мотивуючи однолітків.

Компанія Google з’ясувала, що «ідеальні управлінці» дозволяють своїй команді ділитися ідеями, ризикувати і робити помилки, використовують рішення проблем як інструмент навчання, орієнтовані на результат і не бояться «засукати рукава». Саме ці якості «в початковій версії» можуть проявитися під час проведення STEAM-досліджень.

Критичне мислення

Наукові та інженерні проекти вимагають високої концентрації, вміння вибудовувати причинно-наслідкові зв’язки і здатності критично оцінювати процес і його результати. Робота над помилками і поради вчителя-ментора допомагають розвинути ці якості. Вони спонукають учнів аналізувати свою роботу, знаходити слабкі місця і пропонувати варіанти поліпшення — або знаходити способи уникнути помилок надалі. Такий підхід допомагає зрозуміти важливість якісної реалізації завдань: діти зважують всі «за» і «проти» і опрацьовують найкращі шляхи вирішення.

Розвиток підприємницького духу

І нарешті, останній навик — підприємницький потенціал. Це не означає, що учні неодмінно відкриють свій бізнес, хоча і таке цілком можливо. Суть в тому, що STEAM-навчання допомагає сформувати зважений і раціональний підхід до всіх життєвих викликів.

За даними останніх досліджень, в 2019 році в Україні було 1,91 млн фізосіб-підприємців — на 4% більше, ніж на початку 2018-го. Упевнений, що в майбутньому, коли нинішні школярі стануть дорослими, цей показник кратно зросте.

Нещодавно я взяв участь у міжнародній освітній виставці GESS Dubai 2020. У центрі загальної уваги були роботи, VR-технології, системи автоматизації та мультимедійні дошки та стіни. Це ще раз доводить, що майбутнє у всіх сферах життя — за технологіями. Однак треба визнати, що найуспішнішими стендами були ті, що поєднували високі технології з сучасними дидактичними матеріалами. Приємно, що українські виробники були серед тих, хто вчасно вловив цей тренд. І тому важливо продовжувати роботу в цьому напрямі й навчати школярів надпрофесійних, соціальнх навичок — адже саме вони і визначать наше суспільство в технологічному майбутньому.